برنامه راهبردی دپارتمان ارتقای سلامت

برنامه راهبردی دپارتمان ارتقای سلامت

بسمه تعالی

معرفی دپارتمان ارتقاء سلامت در بیماریهای ویروسی

دپارتمان ارتقاء سلامت در بیماریهای ویروسی یکی از دپارتمانهای مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی می باشد که با هدف فعالیت در حوزه های آموزشی، پژوهشی و مراقبتهای درمانی در حیطه بیماریهای ویروسی تشکیل شده است. این دپارتمان دارای 3 کمیته در حوزه های فوق می باشد و با اهداف ویژه ای که برای هر کمیته مشخص شده فعالیت خود را شروع کرده است. از مهمترین اهداف کمیته های فوق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمیته آموزش: 

مسئولیت این کمیته با جناب آقای یوسف دوزندگان دانشجوی دکتری ویروس شناسی دانشگاه تهران می باشد و اهداف آموزشی در نظر گرفته شده به 2 بخش آموزش عمومی و اختصاص در گامهای اول فعالیت بر ترتیب الویت به شرح زیر در نظر گرفته شده است: 

1- آموزش تخصصی:

  1. همکاری با کمیته ی پژوهشی در تدوین طرح های مبتنی بر ارزیابی دانش عمومی و تخصصی کادر بهداشت و درمان نسبت به بیماری های ویروسی در سطح تهران و شهرستان های کشور
  2. فراخوان جهت جذب همکار آموزشی و پژوهشی
  3. تهیه ی محتوای علمی متنی، صوتی و تصویری پس از ارزیابی نیاز جامعه ی تخصصی علوم پزشکی
  4. تهیه ی دستور العمل های علمی در مواجهه با بیماری های ویروسی متناسب با کادر علوم پزشکی
  5. همکاری با معاونت آموزشی و معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور در امر بازآموزی کادر آموزشی، تشخیصی و درمانی
  6. تدوین کتب علمی تخصصی ویروس شناسی 
  7. همکاری در به روز رسانی محتوا های علمی در سایت مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی

2- آموزش عمومی:

  1. همکاری با کمیته ی پژوهشی در تدوین طرح های مبتنی بر ارزیابی دانش عمومی اقشار جامعه نسبت به بیماری های ویروسی
  2. همکاری با سازمان های دولتی و مردم نهاد در امر نیاز سنجی و آموزش اقشار آسیب پذیر
  3. فراخوان جهت جذب همکار آموزشی و پژوهشی
  4. تهیه ی محتوای علمی متنی، صوتی و تصویری مورد نیاز اقشار جامعه
  5. تهیه ی سریالی پویانمایی ها مبتنی بر خلق شخصیت های کارتونی
  6. تهیه برنامه های گفتگو محور با دعوت از متخصصین ویروس شناسی و ...

 

کمیته پژوهش: 

مسئولیت این بخش با سرکار خانم دکتر اعظم قاضی اسدی دکتری تخصصی رشته ویروس شناسی می باشد و فعالیتهای این حوزه را میتوان به 3 بخش تقسیم نمود:

  1. پژوهشهای پایه :

در تعامل با بخشهای پژوهشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی مختلف می توان موضوعاتی با الویت داروهای ضد ویروسی و یا واکسنهای ضد ویروسی و ... را به عنوان طرح پژوهشی یا پایان نامه دانشجویی مطرح نمود.

  1. پژوهشهای اپیدمیولوژی: 

بر اساس اهداف دپارتمان موضوعات متنوعی در ارتباط با شیوع بیماریهای ویروسی در مناطق جغرافیایی خاص (برحسب نوع بیماری و منطقه) در قالب طرح های پژوهشی طی پروپوزال ارائه می شود و در صورت تائید کمیته پژوهش مرکز تحقیقات این پژوهشها حمایت مالی می شوند و از نتایج آنها می توان در راستای اهداف دپارتمان استفاده کرد.

  1. پژوهشهای بالینی:

در این راستا نیز میتوان با پزشکان، داروسازان، و یا محققینی که موفق با ارائه راهکار جدید درمانی، ساخت دارو و یا واکسن جدید شده اند، مطالعات کارآزمایی بالینی توسط مجری طرح ارائه و در صورتیکه در راستای اهداف دپارتمان باشد و توسط کمیته پژوهش تائید شود مورد حمایت مالی قرار گیرد. این طرح های تحقیقاتی یا توسط اعضای هیات علمی دانشگاهها و یا در قالب پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین رزیدنتها می تواند مطرح شود.

 

کمیته مراقبت های درمانی

مسئولیت این کمیته با سرکار خانم مینا متین زاده کارشناس ارشد ژنتیک می باشد. این کمیته ضمن تعامل با کمیته های آموزش و پژوهشی این دپارتمان و همکاری سازمانهای مردم نهاد در 3 بخش با اهدافی به شرح زیر فعالیت خود را پیش می برد: 

  1. درمان: 

یکی از اهداف این بخش ارئه مشاوره به بیماران در حوزه بیماریهای ویروسی توسط متخصصین ذیصلاح در ارتباط با چگونگی تشخیص و درمان بیماری های ویروسی و ارجاع به پزشکان متخصص می باشد. لازم به ذکر است که در این رابطه اعضای این کمیته در تعامل با پزشکان با تخصصهای مختلف در ارتباط با درمان بیماران و در تعامل با سازمانهای مردم نهاد کمک در پیشبرد درمان بیماران خواهد داشت.

  1. تشخیص:

در بعضی موارد طی مشاوره اولیه بیماران مراجعه کننده به بخش مشاوره، لازم می باشد برای تشخیص اولیه یا در مواردی تشخیص قطعی، بیمار به مراکز تشخیصی مثل آزمایشگاه های تشخیص طبی ارجاع داده شود و این کار نیز طی تعامل با آزمایشگاههای تشخیص طبی و مراکز پاراکلینیک مختلف و نیز حمایتهای سازمانهای مردم نهاد در مواردی که بیماران نیاز به حمایت می باشند، صورت می گیرد.

  1. بهداشت:

این بخش با نیاز سنجی های خاص در بین گروه های هدف مختلف با سنجه های اختصاصی بهداشتی فعالیت خواهد داشت و با ارائه توصیه های بهداشتی برای گروهها و مشاغل خاص از طریق کمیته آموزش و نیز معرفی کتابها و پمفلت های آموزشی فعالیت می کند و در این خصوص با ارائه توصیه های بهداشتی با هدف پیشگیری از بیماریهای ویروسی فعالیت خود را انجام می دهد. 

لازم به ذکر است که هر 3 کمیته فوق در همکاری نزدیک با یکدیگر اهداف خود را دنبال میکنند و ضمن تعامل و بهره گیری از توان متخصصین در سایر دپارتمانهای مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی سعی در تحقق بخشیدن به اهداف عالیه خود خواهند داشت.

 

دکتر مسعود پارسانیا

رئیس دپارتمان ارتقاء سلامت در بیماریهای ویروسی

مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

 

 

 

کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *