سوالات متداول ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

جهت مشاهده سوالات کلیک کنید.

سوالات متداول ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد که هر کدام دارای شماره ای برای شناسایی هستند؛ به عنوان مثال، HPV-6، HPV-11، HPV-16 و HPV-18. HPVها، ویروس­هایی هستند که می­توانند قسمت­های زیادی از بدن را آلوده کنند. برخی از انواع HPV از طریق جنسی منتقل می­شوند و می­توانند زگیل یا پیامدهای دیگری مانند سرطان (مانند دهانه رحم، آلت تناسلی و مقعد) به دنبال داشته باشند. انواع HPV که نواحی مقعد و تناسلی (آنوژنیتال) را آلوده می­کنند با انواعی که سایر نواحی بدن مانند انگشتان، دست ها و صورت را آلوده می­کنند، یکسان نیستند. مطالعات نشان داده است که معمولاً، انواعی که باعث ایجاد زگیل­های آنوژنیتال می­شوند باعث سرطان نمی­شوند. انواع مختلف HPV بر اساس ارتباط آنها با سرطان اغلب به دو دسته کم­خطر و پرخطر طبقه­بندی می­شوند. انواع "کم خطر" به ندرت با سرطان مرتبط هستند. انواع "پرخطر" احتمال بیشتری برای ایجاد سرطان دارند. اگرچه انواع خاصی با سرطان مرتبط هستند، اما ایجاد سرطان مرتبط با HPV یک رویداد نادر در نظر گرفته می­شود.

1. ویروس HPV چیست؟

بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد که هر کدام دارای شماره ای برای شناسایی هستند؛ به عنوان مثال، HPV-6، HPV-11، HPV-16 و HPV-18.

HPVها، ویروس­هایی هستند که می­توانند قسمت­های زیادی از بدن را آلوده کنند. برخی از انواع HPV از طریق جنسی منتقل می­شوند و می­توانند زگیل یا پیامدهای دیگری مانند سرطان (مانند دهانه رحم، آلت تناسلی و مقعد) به دنبال داشته باشند. انواع HPV که نواحی مقعد و تناسلی (آنوژنیتال) را آلوده می­کنند با انواعی که سایر نواحی بدن مانند انگشتان، دست ها و صورت را آلوده می­کنند، یکسان نیستند.

مطالعات نشان داده است که معمولاً، انواعی که باعث ایجاد زگیل­های آنوژنیتال می­شوند باعث سرطان نمی­شوند. انواع مختلف HPV بر اساس ارتباط آنها با سرطان اغلب به دو دسته کم­خطر و پرخطر طبقه­بندی می­شوند. انواع "کم خطر" به ندرت با سرطان مرتبط هستند. انواع "پرخطر" احتمال بیشتری برای ایجاد سرطان دارند. اگرچه انواع خاصی با سرطان مرتبط هستند، اما ایجاد سرطان مرتبط با HPV یک رویداد نادر در نظر گرفته می­شود.

 

2. عفونت HPV چقدر شایع است؟

عفونت HPV شایع­ترین عفونت مقاربتی در سراسر جهان است. از هر 10 مرد و زن، 8 نفر در طول زندگی خود به یک یا چند نوع HPV مقاربتی مبتلا می­شوند. بیشترین میزان عفونت HPV در مردان و زنان فعال جنسی تا سن 25 سالگی رخ می­دهد.

 

3.HPV  چگونه گسترش می­یابد؟

HPV از طریق تماس با پوست آلوده و معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می­شود. اکثر افراد آلوده هیچ علامتی ندارند و از آلوده بودن خود بی­اطلاع هستند و می­توانند ویروس را به شریک جنسی منتقل کنند. به ندرت مشاهده شده است که یک زن باردار، HPV را در حین زایمان واژینال به نوزادش منتقل می­کند.

 

4. آیا عفونت HPV به این معنی است که کسی در یک رابطه خیانت کرده است؟

تشخیص اخیر زگیل­های تناسلی یا ضایعات پیش­سرطانی یا سرطانی مرتبط با HPV لزوماً به معنای خیانت همسر نیست. عفونت HPV ممکن است سال‌ها پیش اتفاق افتاده باشد و ویروس می‌تواند هفته‌ها، سال‌ها یا حتی یک عمر بدون هیچ نشانه‌ای از عفونت در بدن باقی بماند. این امر باعث می شود که تشخیص دقیق زمانی و یا فرد ناقل ویروس را دشوار کند. هیچ راهی برای پی بردن به مدت زمان وجود عفونت وجود ندارد. مشاهده شده است که اکثر افرادی که به HPV آنوژنیتال آلوده هستند از آن آگاه نیستند.

 

5. علائم HPV چیست؟

اکثر افرادی که به HPV آلوده می­شوند هیچ علامتی ندارند. برخی از افراد آلوده به HPV دچار زگیل تناسلی قابل مشاهده می­شوند یا تغییرات پیش­سرطانی در دهانه رحم، فرج، مقعد یا آلت تناسلی دارند.

زگیل تناسلی معمولاً به صورت تورم­های نرم، مرطوب، صورتی یا گوشتی، معمولاً در ناحیه تناسلی ظاهر می­شود. آنها می­توانند برجسته یا مسطح، تک یا چندتایی، کوچک یا بزرگ و گاهی اوقات به شکل گل­کلم باشند. این ضایعات می­توانند روی فرج، داخل یا اطراف واژن یا مقعد، روی دهانه­ی رحم و آلت تناسلی، کیسه بیضه، کشاله ران یا ران ظاهر شوند. پس از تماس جنسی با فرد آلوده، زگیل ممکن است در عرض چند هفته یا چند ماه ظاهر شود یا اینکه اصلا ظاهر نشود.

6. عفونت HPV چقدر جدی است؟

بیشتر عفونت‌های HPV بدون علامت هستند.و در نهایت از بین می‌روند، زیرا سیستم دفاعی بدن، توانایی پاکسازی ویروس را دارد. زنان مبتلا به عفونت کوتاه مدت HPV ممکن است دچار ناهنجاری­های خفیف تست پاپ شوند که با گذشت زمان از بین می­رود.

درصد کمی از افراد آلوده به HPV دچار عفونت دائمی (مزمن) HPV می­شوند. زنان مبتلا به عفونت‌های پرخطر HPV بیشتر از بقیه، در معرض خطر ابتلا به ضایعات پیش‌ساز سرطان دهانه رحم (سلول‌های غیرطبیعی در پوشش دهانه رحم) و سرطان دهانه­ی رحم هستند.

 

7. عوارض احتمالی HPV چیست؟

انواع مختلف HPV قسمت­های مختلف بدن را آلوده می­کند و می­تواند منجر به بیماری­های مختلفی از جمله سرطان، زگیل تناسلی یا بیماری­های تنفسی شود. اکثر عفونت­ها با هر نوع HPV، هیچ علامتی ندارند و به طور طبیعی در عرض 12-24 ماه از بین می­روند. با این حال، حداقل یک مورد از هر 10 عفونت با انواع پرخطر و مقاربتی HPV ممکن است به عفونت­های مزمن تبدیل شود. اینها می­توانند ضایعات پیش­سرطانی به نام ایجاد کنند.

هنگامی که این ضایعات پیش­سرطانی در دهانه رحم قرار می­گیرند، به آنها نئوپلازی داخل اپیتلیال گردن (CIN) نیز گفته می­شود. اگر این پیش­سرطان دهانه رحم به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، ممکن است به سرطان تبدیل شود. سرطان جدی­ترین عارضه احتمالی عفونت HPV است. عفونت مداوم با انواع پرخطر HPV تقریباً با تمام سرطان­های دهانه رحم مرتبط است. این رخداد معمولا 15-20 سال طول می­کشد.

تقریباً تمام موارد سرطان دهانه رحم، بیشتر موارد سرطان واژن، فرج و آلت تناسلی و برخی موارد سرطان سر و گردن ناشی از HPV است. از هر 10 مورد سرطان دهانه رحم، 7 مورد توسط HPV نوع 16 یا 18 ایجاد می­شود.

سایر انواع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می­شوند و به راحتی پخش شده و درمان آنها دشوار است. از هر 10 مورد زگیل تناسلی، 9 مورد توسط HPV نوع 6 یا 11 ایجاد می­شود. همچنین HPV می­تواند باعث ایجاد یک بیماری نادر به نام پاپیلوماتوز تنفسی مکرر (RRP) شود که در حنجره نوزادان رشد کرده و تنفس را برای آنها دشوار می کند. RRP توسط HPV نوع 6 و 11 ایجاد می شود.

عفونت مداوم با انواع پرخطر HPV نیز با سرطان های فرج، واژن، آلت تناسلی، مقعد و پشت گلو مرتبط است. به عنوان مثال، در سال 2020، CDC تخمین زد که 11300 مرد مبتلا به سرطا­های دهان و گلو مرتبط با HPV تشخیص داده شوند. گاهی اوقات، عفونت‌های کم­خطر HPV می‌توانند در هنگام تولد منتقل شوند و باعث ایجاد زگیل‌های دستگاه تنفسی در نوزادان و کودکان ایجاد شود.

 

8. آیا HPV باعث ایجاد زگیل آنوژنیتال می شود؟

برخی از عفونت­های HPV، عمدتاً HPV-6 و HPV-11، می­توانند زگیل­های آنوژنیتال ایجاد کنند. زگیل­های تناسلی معمولاً گوشتی­رنگ هستند، در لمس نرم هستند و ممکن است به صورت برآمدگی­های ریز مسطح یا برآمدگی­هایی شبیه گل ­کلم ظاهر شوند.

آنها معمولاً بدون درد هستند اما ممکن است با خارش همراه باشند. آنها معمولاً در بیش از یک مکان رشد کرده و ممکن است به صورت گروه­های بزرگ خوشه­ای دیده شوند. گاهی اوقات زگیل­های آنوژنیتال ممکن است وجود داشته باشند اما چون داخلی هستند (مثلاً در داخل واژن یا رکتوم) یا روی پوست قرار دارند ولی خیلی کوچک هستند قابل مشاهده نباشند. زگیل­های تناسلی به سرطان تبدیل نمی­شوند.

اگر از نظر جنسی فعال هستید، باید به طور منظم معاینه شوید. اگر فکر می­کنید زگیل دارید، باید با یک متخصص مراقبت­های بهداشتی صحبت کنید.

 

9. ارتباط بین عفونت HPV و سرطان دهانه رحم و سایر سرطان­ها چیست؟

عفونت مداوم HPV با انواع پرخطر علت بیش از 99 درصد سرطان­های دهانه رحم است. همچنین HPV می­تواند در ایجاد سرطان­های مقعد، آلت تناسلی، اوروفارنکس (در گلو، در پشت دهان) و سایر نواحی دستگاه تناسلی زنان مانند فرج یا واژن نقش داشته باشد. میزان ارتباط HPV با این سرطان­ها بر اساس نوع سرطان متفاوت است.

 

10. سرطان دهانه رحم چیست؟

تقریباً تمام موارد سرطان دهانه رحم ناشی از عفونت HPV است. عفونت با انواع پرخطر HPV می­تواند منجر به تغییرات غیرطبیعی در سلول­های پوششی دهانه رحم شود. این ضایعات پیش سرطانی، اگر التیام نیابند یا حذف نشوند، می­توانند به سرطان تبدیل شوند.

سال­ها طول می­کشد تا این توده ها به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند. مهم­ترین عامل ایجاد سرطان گردن و دهانه رحم، خطر عفونت با یک نوع HPV پرخطر است. سایر عوامل خطر عبارتند از سن بارداری اول، سه یا بیشتر حاملگی کامل، استعمال دخانیات، داشتن سیستم ایمنی ضعیف، عفونت HIV یا وجود سایر عفونت­های مقاربتی.

درمان­های اصلی سرطان دهانه رحم، جراحی، رادیوتراپی و شیمی­درمانی است که ممکن است منجر به مشکلات طولانی مدت سلامتی از جمله ناباروری شود. سالانه حدود 30000 زن به دلیل سرطان دهانه رحم در منطقه اروپایی سازمان بهداشت جهانی، جان خود را از دست می دهند.

 

11. سرطان دهانه رحم چقدر شایع است؟

سرطان دهانه رحم یکی از شایع­ترین سرطان­هایی است که زنان را تحت تاثیر قرار می­دهد که با حدود 69000 مورد و 30000 مرگ در سال در منطقه اروپایی WHO ثبت می­شود.

در سال 2018، 570000 مورد سرطان دهانه رحم و 310000 مرگ ناشی از سرطان دهانه رحم در سراسر جهان تخمین زده شده است. برخلاف اکثر سرطان­ها، سرطان دهانه رحم در بین زنان 20 تا 45 ساله بیشتر از زنان مسن­تر ایجاد می شود.

 

12. آیا سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است؟

پیشگیری از سرطان دهانه رحم از طریق غربالگری امکان­پذیر است که می­تواند سلول­های غیرطبیعی و تغییرات پیش-سرطانی را قبل از پیشرفت به سرطان شناسایی کند. زنان در صورت انجام منظم آزمایش پاپ (پاپانیکولائو) توسط متخصص مربوطه از نظر سرطان دهانه رحم و تغییرات پیش سرطانی غربالگری می شوند.

هر دو واکسن HPV موجود در برابر دو نوع پرخطر HPV (16 و 18) که تقریباً 70 درصد از سرطان‌های دهانه رحم را ایجاد می‌کنند، محافظت می‌کنند.

E توجه کنید حتی زمانی که فردی واکسینه می­شود، هنوز ممکن است به یکی از انواع HPV که واکسن در برابر آن محافظت نمی­کند، آلوده شود. بنابراین، همچنان مهم است که دختران/زنان واکسینه شده به انجام منظم آزمایش پاپ اسمیر ادامه دهند.

 

13. بارداری و زگیل تناسلی چه ارتباطی دارد؟

HPV با توانایی زن برای باردار شدن تداخلی ندارد. اکثر زنان باردار که قبلاً زگیل­های آنوژنیتال داشته­اند، اما دیگر دچار زگیل­های تناسلی نشده­اند، بعید است که در دوران بارداری یا زایمان دچار عارضه یا مشکلی شوند. با این حال، زگیل های آنوژنیتال می­توانند در طول بارداری از نظر اندازه و تعداد افزایش یابند.

به ندرت، یک زن باردار می­تواند HPV را در حین زایمان واژینال به نوزاد خود منتقل کند. سزارین توصیه نمی­شود مگر اینکه زگیل­ها مجرای زایمان را مسدود کنند.

 

14. عفونت HPV چگونه تشخیص داده می شود؟

آزمایش پاپ­اسمیر، برای تشخیص رشد غیرطبیعی سلول (ضایعات پیش سرطانی یا سرطانی) استفاده می­شود. بازرسی بصری و تست مولکولی HPV برای شناسایی انواع پرخطر HPV که ممکن است باعث سرطان شوند استفاده می­شود.

این آزمایش‌ها در برنامه‌های غربالگری سرطان دهانه رحم برای تشخیص رشد پیش سرطانی و سرطان اولیه استفاده می‌شوند، بنابراین این امکان وجود دارد که آنها را قبل از پیشرفت درمان کرد.

متأسفانه، برنامه­های غربالگری نمی­توانند همه موارد سرطان دهانه رحم را شناسایی یا از آن پیشگیری کنند. حتی در کشورهایی که برنامه غربالگری سرطان دهانه رحم موثری دارند، تعداد قابل توجهی از مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم مشاهده می­شود. واکسیناسیون HPV در ترکیب با غربالگری منظم موثرترین راه محافظت برای زنان در برابر سرطان دهانه رحم است.

غربالگری قبل از سرطان و سرطان دهانه رحم برای زنان بر اساس آزمایش پاپ اسمیر و/یا آزمایش مولکولی برای تشخیص وجود HPV انجام می­شود. توصیه­های غربالگری سرطان دهانه رحم بسته به سن و سابقه پزشکی متفاوت است و باید با یک متخصص صحبت شود. آزمایش مولکولی جهت تعیین تایپ HPV بر روی نمونه­ی زگیل برای مردان در دسترس می­باشد.

 

15. اگر نتیجه تست پاپ­اسمیر غیرطبیعی داشته باشید چه اتفاقی می افتد؟

برای زنان، اگر تست پاپ اسمیر، سلول­های غیرطبیعی را نشان دهد، پزشک با توجه به نوع تغییراتی که در سلول­ها رخ داده است، تعیین می­کند که چه کاری باید انجام شود. ممکن است متخصص تنها شما را برای تغییرات بیشتر تحت نظر داشته باشد یا آزمایش­های بیشتری را درخواست کند.

کرایوتراپی (انجماد)، الکتروسرجری (با استفاده از جریان الکتریکی) یا جراحی لیزر ممکن است برای برداشتن سلول­های غیر طبیعی لازم باشد. تصمیم­گیری به عوامل زیادی از جمله میزان غیرطبیعی بودن تست پاپ ­اسمیر بستگی دارد.

 

16. آیا عفونت HPV تناسلی قابل درمان است؟

هیچ درمانی برای عفونت HPV وجود ندارد، هرچند در بیشتر اوقات، سیستم ایمنی ویروس را از بدن دفع می­کند. تقریباً 90 درصد از زنان مبتلا به عفونت HPV در عرض دو سال HPV منفی می­شوند. با این حال، درصد کمی از افراد آلوده برای سال‌ها آلوده باقی می‌مانند که ممکن است منجر به زگیل تناسلی یا سرطان شود.

درمان هایی برای مشکلات سلامتی که HPV می تواند ایجاد کند، مانند زگیل تناسلی، تغییرات سلول­های دهانه رحم، و سرطان­های دهانه رحم، فرج، واژن و مقعد وجود دارد. اگر یکی از این شرایط را دارید، پزشک شما می­تواند گزینه­های درمانی را با شما در میان بگذارد.

زگیل تناسلی قابل مشاهده را می­توان با داروهایی که بیمار استفاده می­کند یا با درمان­هایی که توسط پزشک متخصص انجام می­شود، از بین برد. زگیل ممکن است به خصوص در 3 ماه اول پس از درمان عود کند. هنوز مشخص نشده که آیا درمان زگیل تناسلی احتمال انتقال ویروس به شریک جنسی را کاهش می­دهد یا خیر. در صورت عدم درمان، زگیل تناسلی ممکن است از بین برود، بدون تغییر باقی بماند، یا اندازه یا حتی تعداد آن افزایش یابد.

 

17. چگونه افراد می­توانند خطر ابتلا به عفونت HPV تناسلی را کاهش دهند؟

بدون واکسیناسیون، از هر 10 مرد و زن 8 نفر در زمانی از زندگی خود، معمولاً قبل از 25 سالگی، به شایع­ترین انواع HPV مبتلا می­شوند. خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را می­توان از طریق واکسیناسیون به موقع HPV و غربالگری دهانه رحم تا حد زیادی کاهش داد.

عفونت HPV تناسلی را می­توان با پرهیز از هرگونه فعالیت جنسی پرخطر یا تک همسری بودن به صورت مادام­العمر پیشگیری کرد. با این حال، حتی اگر فردی فقط یک شریک جنسی داشته باشد، ممکن است آن شخص بدون اینکه بداند آلوده شده باشد، زیرا ویروس HPV اغلب علائمی ندارد. استفاده از کاندوم خطر انتقال جنسی HPV را کاهش می­دهد، اما از بین نمی­برد. مشخص نیست که کاندوم چقدر در برابر HPV محافظت می­کند، زیرا پوستی که با کاندوم پوشانده نشده است می­تواند در معرض ویروس قرار گیرد. با این حال، کاندوم ممکن است خطر ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم را کاهش دهد.

واکسیناسیون HPV قبل از شروع فعالیت جنسی، خطر ابتلا به عفونت را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، زیرا واکسن‌ها در برابر شایع‌ترین انواع HPV ایجاد محافظت می‌کنند که عامل 9 مورد از هر 10 مورد سرطان دهانه رحم و 9 مورد از 10 مورد زگیل تناسلی هستند. واکسیناسیون HPV در برابر همه انواع HPV محافظت­کننده نیستند، بنابراین غربالگری سرطان دهانه رحم حتی اگر خانمی واکسینه شده باشد همچنان مهم است. غربالگری دهانه رحم می­تواند ضایعات پیش­سرطانی و سرطان دهانه رحم را در مراحل اولیه تشخیص دهد، این زمان، جهت پاسخگویی به درمان طلایی تلقی می­شود. لازم به ذکر است غربالگری به تنهایی هم نمی­تواند از همه موارد سرطان دهانه رحم پیشگیری کرده یا تشخیص دهد هر چند، کشورهای دارای برنامه غربالگری ملی، بروز سرطان مهاجم (پیشرفته) دهانه رحم را کاهش داده­اند.

 

18. واکسن­های HPV چه زمانی مجوز گرفتند؟

اولین واکسن HPV  (Gardasil، شرکت مرک)، برای زنان در سال 2006 مجوز گرفت. گارداسیل در برابر چهار نوع HPV محافظت می کند: 16، 18، 6، و 11. حدود 80 درصد از سرطان­های دهانه رحم ناشی از انواع HPV 16 و 18 است و بیش از بیش از آن 90 درصد زگیل‌های تناسلی با انواع 6 و 11 HPV مرتبط هستند. در سال 2009، گارداسیل برای استفاده در مردان مجوز گرفت.

در سال 2009، دومین واکسن HPV  (Cervarix، محصول شرکت GlaxoSmithKline)، برای استفاده در زنان مجوز گرفت. Cervarix در برابر HPV انواع 16 و 18 محافظت می کند. در سال 2014 مجوز نسخه جدیدی از Gardasil صادر شد. این واکسن که Gardasil 9 نام دارد، در برابر چهار نوع HPV موجود در گارداسیل اصلی و همچنین 5 نوع دیگر سرطان مولد HPV محافظت می کند. این 5 نوع اضافی حدود 11 درصد از کل سرطان های مرتبط با HPV در ایالات متحده را تشکیل می دهند (14 درصد از سرطان های مرتبط با HPV در زنان و 4 درصد در مردان).

 

19. واکسن HPV چه نوع واکسنی است؟

واکسن HPV یک واکسن غیرفعال است.

 

20. این واکسن چگونه تزریق می شود؟

این واکسن به صورت تزریقی در عضله دلتوئید بازو تزریق می شود.

 

21. توصیه هایی برای استفاده از واکسن HPV در افراد 9 تا 26 ساله چیست؟

ACIP توصیه می­کند که واکسیناسیون روتین HPV برای همه کودکان در سن 11 یا 12 سالگی آغاز شود. واکسیناسیون را می­توان از سن 9 سالگی شروع کرد. همچنین واکسیناسیون برای همه افراد 13 تا 26 ساله که قبلاً واکسینه نشده­اند یا دوره واکسن را کامل نکرده­اند توصیه می­شود.

 

 22. توصیه­ هایی برای استفاده از واکسن HPV در افراد 27 تا 45 ساله چیست؟

واکسیناسیون HPV برای همه بزرگسالان بالای 26 سال توصیه نمی­شود؛ ولی تصمیم­گیری مشترک بالینی (میان ارائه­دهنده و بیمار) در مورد واکسیناسیون HPV برای برخی از بزرگسالان 27 تا 45 ساله که به میزان کافی دوزهای واکسن را دریافت نکرده­اند، توصیه می­شود.

-در حالت ایده ­آل، واکسن HPV باید قبل از قرار گرفتن در معرض احتمالی HPV از طریق تماس جنسی، تزریق شود.

 

23. چرا تصمیم­گیری بالینی مشترک (بحثی بین ارائه دهنده و بیمار) برای تعیین اینکه آیا باید واکسن HPV را برای بزرگسالان 27 تا 45 سال ارائه کرد توصیه می­شود؟

اگرچه عفونت‌های جدید HPV معمولاً در نوجوانی و بزرگسالی ایجاد می­شوند، در هر سنی، داشتن یک شریک جنسی جدید یک عامل خطر برای ابتلا به عفونت HPV جدید است. علاوه بر این، برخی از افراد دارای عوامل خطر رفتاری یا پزشکی خاصی برای عفونت یا بیماری HPV هستند، از جمله مردان همجنسگرا، افراد تراجنسیتی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

واکسن HPV برای جلوگیری از عفونت در بین افرادی که قبل از واکسیناسیون در معرض تایپ­های HPV موجود در واکسن قرار نگرفته­اند، عمل می­کند. مشاوره با متخصصین ذیربط، بهترین راه برای تصمیم‌گیری میزان بهره­وری فرد از واکسیناسیون HPV برای جلوگیری از عفونت‌های جدید HPV است.

 

24. چند دوز و بر اساس چه برنامه ای لازم است؟

برنامه واکسیناسیون HPV به سنی که اولین دوز تزریق می شود بستگی دارد.

E برای افرادی که سری واکسن را قبل از 15 سالگی شروع می­کنند، برنامه توصیه شده 2 دوز است که 6 تا 12 ماه از هم جدا می­شوند. اگر واکسیناسیون در سن 15 سالگی یا بیشتر شروع شود، برنامه 3 دوز است. دوز دوم باید یک تا دو ماه پس از اولین دوز و دوز سوم باید شش ماه پس از اولین دوز و حداقل 12 هفته پس از دوز دوم تجویز شود.

واکسن را می توان همزمان با سایر واکسن­های مورد نیاز تزریق کرد. افرادی که دارای نقص ایمنی هستند (مانند سرطان، HIV، مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی) باید بدون در نظر گرفتن سن، از برنامه­ی 3 دوز پیروی کنند.

اگر این واکسن قبل از شروع فعالیت جنسی تزریق شود بهترین محافظت را ارائه می­دهد. با این حال، افرادی که از نظر جنسی فعال هستند نیز ممکن است از واکسیناسیون سود ببرند. افرادی که با هیچ نوع از تایپ­های HPV واکسن آلوده نشده­اند، از مزایای کامل واکسیناسیون برخوردار خواهند بود. کسانی که قبلاً به یک یا چند نوع HPV آلوده شده‌اند، همچنان در برابر انواع ویروس­هایی که به آنها آلوده نشده­اند، محافظت می‌شوند. واکسن HPV را می­توان به زنانی که تست پاپ اسمیر غیرطبیعی یا زگیل تناسلی داشته­اند نیز تزریق کرد.

با این حال، واکسن هیچ اثر مفیدی بر ناهنجاری های موجود در تست پاپ اسمیر، عفونت HPV یا زگیل تناسلی نخواهد داشت (یعنی واکسن، روش درمانی برای عفونت HPV یا بیماری های مرتبط با HPV نیست).

 

25. آیا افراد باید قبل از تزریق واکسن غربالگری شوند؟

خیر. نیازی به انجام تست HPV یا تست پاپ اسمیر نمی­باشد.

 

26. واکسن های HPV چقدر موثر هستند؟

هر سه واکسن HPV در پیشگیری از عفونت با انواع HPV موجود در واکسن­ها بسیار موثر هستند.

مطالعات نشان داده‌اند که هر سه واکسن تقریباً 100 درصد از تغییرات سلول‌های پیش سرطانی دهانه رحم ناشی از انواع HPV موجود در واکسن را برای بیش از 10 سال پس از واکسیناسیون جلوگیری می‌کنند. مطالعات نشان داده است که در مردان، اثر گارداسیل برای پیشگیری از زگیل تناسلی 89 درصد و اثربخشی برای پیشگیری از ضایعات پیش سرطانی مقعد 78 درصد می­باشد.

 

27. اثر محافظتی واکسن چقدر طول می­کشد؟ آیا تزریق تقویت کننده مورد نیاز است؟

مدت زمان مصونیت معمولاً زمانی که واکسن برای اولین بار معرفی می­شود مشخص نیست. تاکنون، مطالعات نشان داده است که اثر محافظت­کنندگی واکسن تا ده سال در افراد واکسینه وجود دارد. تحقیقات بیشتری در حال انجام است تا مشخص شود که محافظت چقدر طول می کشد و آیا در نهایت به دوز تقویت کننده نیاز است یا خیر.

 

28. چه عوارض جانبی از واکسن HPV گزارش شده است؟

ممکن است مشکلات خفیفی با واکسن HPV رخ دهد، از جمله درد، قرمزی، تورم و خارش در محل تزریق.

این مشکلات زیاد دوام نداشته و خود به خود برطرف می­شوند. غش در میان نوجوانانی که واکسن HPV (و گاهی سایر واکسن­ها) را دریافت می­کنند، گزارش شده است. بهتر است بیمار در حین تزریق و 15 تا 20 دقیقه پس از دریافت واکسن بنشیند.

 

29. آیا واکسن HPV می تواند باعث HPV شود؟

خیر. واکسن­های HPV غیرفعال هستند، بنابراین نمی­توانند علائم بیماری یا بیماری HPV ایجاد کنند.

 

30. آیا زنانی که علیه HPV واکسینه شده­اند، هنوز هم نیاز به انجام تست پاپ­اسمیر دارند؟

آری. زنان به سه دلیل باید به طور منظم غربالگری سرطان دهانه رحم را دریافت کنند. اولاً، واکسن در برابر تمام انواع HPV که باعث سرطان دهانه رحم می شوند محافظت­کننده نمی­باشد. دوم، اگر زنان به صورت کامل، واکسن دریافت نکنند، ممکن است از ایمنی کافی نداشته باشند. سوم، اگر زنان قبل از دریافت واکسن به HPV آلوده شده باشند ممکن است از تزریق واکسن بهره­ای نبرند.

E اکیداً توصیه می­شود، افراد واکسینه شده باید به اقدامات محافظتی در رفتارهای جنسی خود ادامه دهند زیرا واکسن از همه موارد زگیل تناسلی یا سایر عفونت­های مقاربتی جلوگیری نمی­کند.

 

31. آیا واکسن در برابر انواع HPV محافظت می کند؟

خیر. اگرچه بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد، اما تنها چهار نوع (HPV 6، 11، 16، و 18) در Gardasil، 9 مورد در Gardasil 9  (HPV 6، 11، 16، 18، 31، ، 45، 33، 45، 52 و 58)، گنجانده شده است. تنها دو تایپ (HPV 16 و 18) در Cervarix گنجانده شدند. پاپیلومای انسانی تایپ­های  16 و 18 در هر سه واکسن وجود دارد که باعث ایجاد 66 درصد سرطان­های دهانه رحم  و 6 و 11 باعث تقریباً 90 درصد زگیل­های تناسلی می­شود.

 

32. اگر فردی تمام دوزهای توصیه شده را دریافت نکند، چه اقدامی انجام دهد؟

مشخص نیست که افراد با دریافت کمتر از تعداد توصیه شده دوزهای واکسن چقدر محافظت خواهند داشت. به همین دلیل، دریافت تمام دوزهای توصیه شده­ی واکسن بسیار مهم است.

اگر شکافی در برنامه بیش از زمان توصیه شده وجود داشته باشد، تزریق واکسن باید از همان جایی که متوقف شد ادامه یابد و نیازی به شروع مجدد واکسیناسیون از دوز 1 نیست.

 

33. آیا یک سری واکسن HPV که با سرواریکس یا گارداسیل شروع شده است با گارداسیل 9 تکمیل می شود؟

آری. هر واکسن HPV ممکن است برای ادامه یا تکمیل برنامه واکسیناسیون استفاده شود.

 

34. فرزند 12 ساله من 2 دوز اول سری HPV را با فاصله 2 ماه طبق برنامه 3 دوز دریافت کرد. آیا سری واکسن HPV او کامل است یا نیاز به دوز سوم دارد؟

نوجوانان 9 تا 14 ساله که 2 دوز واکسن HPV را با فاصله کمتر از 5 ماه دریافت کرده­اند، باید دوز سوم را 6 تا 12 ماه پس از دوز شماره 1 و حداقل 12 هفته پس از دوز شماره 2 دریافت کنند.

 

35. آیا زنان و مردان همجنسگرا به واکسن HPV نیاز دارند؟

بله. واکسن HPV برای زنان و مردان بدون در نظر گرفتن گرایش جنسی توصیه می­شود.

 

36. چه کسانی نباید واکسن HPV دریافت کنند؟

  • هر کسی که تا به حال واکنش آلرژیک تهدید کننده زندگی به هر یک از اجزای واکسن HPV (مانند مخمر نانوایی) یا به دوز قبلی واکسن HPV داشته است، نباید واکسن را دریافت کند.
  • زنان باردار نباید این واکسن را دریافت کنند (اگرچه به نظر می­رسد واکسن هم برای زن و هم برای جنین در حال رشد بی­خطر است ولی همچنان این موضوع در حال بررسی است).
  • افرادی که یک بیماری حاد متوسط ​​یا شدید دارند باید برای واکسینه شدن تا بهبود وضعیت خود صبر کنند.

-زنان شیرده می­توانند با خیال راحت این واکسن را دریافت کنند.

 

37. آیا واکسن HPV تحت پوشش طرح های بیمه است؟

در حال حاضر خیر.

 

 38. چه چیز دیگری در مورد عفونت HPV مهم است؟

  • به یاد داشته باشید، عفونت­های HPV شایع هستند. افراد را برای اینکه عفونتی دارند که از طریق جنسی منتقل می­شود، نباید از نظر اخلاقی، به صورت منفی قضاوت کرد، زیرا به هیچ وجه، بازتابی از شخصیت فرد نیست.
  • درک این نکته مهم است که حتی با HPV یا سایر عفونت‌های مقاربتی، همچنان می‌توان یک زندگی متعادل سالم، از جمله یک زندگی جنسی رضایت بخش داشت.
  • با توجه به ارتباط بین HPV و سرطان، یادآوری این مسأله مهم است که تعداد کمی از زنان مبتلا به HPV به سرطان دهانه رحم مبتلا می­شوند. با این حال، ضروری است که زنان توصیه­های پزشک خود را در مورد غربالگری سرطان دهانه رحم و و یا هر گونه درمان یا اقدام دیگری مدنظر داشته باشند.



کلمات کلیدی
مدیر سیستم
تهیه کننده:

مدیر سیستم

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *