09 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات ویروس شناسی بالینی

دانشگاه علوم پزشکی تهران

اقتصاد سلامت در بیماری های ویروسی

 

معرفی دپارتمان

 

تامین مالی در نظام سلامت به خصوص در کشورهای درحال توسعه به علت عوامل گوناگون با مشکلاتی همراه است   وپاندمی ها با توجه به ساختاراپیدمیولوژیک عموما ویروسی ، می توانند تاثیرات گسترده ای بر روی اقتصاد  این کشورها گذاشته وسبب کاهش چشمگیرمنابع اقتصادی گردند. دپارتمان حمایتهای مالی وبیمه ها در بیماریهای ویروسی در راستای کاهش ورفع مشکلات در مواردذکر شده اهداف بلند مدت وکوتاه مدت زیر را ارئه می نماید

 

1-5.  مدیریت وکنترل  هزینه های تشخیصی ودرمانی دربیماریهای ویروسی

 

در راستای مدیریت وکنترل هزینه های تشخیصی ودرمانی،  آمادگی در برابر پاندمی ها ی ویروسی ، همچنین، محافظت ازجامعه در برابراین معضل از ضروریات و  به نفع اقتصاد کشورها است و باید در دستورکار قرار گیرد. که در راستای تحقق این امر می توان با عملیاتی نمودن موارد پیشنهادی  ارائه شده به این امر اشاره نمود:

-پیشنهاد اصلاح تعیین تعرفه خدمات سلامت مبتنی بر نتایج مطالعات صورت گرفته درخصوص متدولوژی وگاید لاینهای تدوین شده به منظور خرید خدمات سلامت

-الزام سازمانهای بیمه گر پایه وتکمیلی به پرداخت هزینه های بیماریهای ویروسی بخصوص در پاندمی ها بر اساس گایدلاینهای تدوین شده   وقوانین مربوطه بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه

-اتخاذ سیاستهای بیمه ای در راستای حمایت از آسیبهای وارد شده به بیمارستانها و سایر مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت

-پرداخت هزینه های تشخیصی ودرمانی بیماریهای ویروسی درپاندمیها بر اساس سیستم گلوبال به منظور وحدت رویه وجلوگیری از هزینه های القائی ایجاد شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

2-5.  پژوهش با رویکرد مدیریت هزینه های درمانی

 

درحوزه پژوهش ، با استفاده  از مطالعات وتحقیقات دانشجویان کارشناسی  ارشد ودکتری  در رشته های اقتصاد سلامت وویروس شناسی پزشکی وارتباط این دورشته همچنین پزشکان متخصص با رشته های مرتبط درمراکزی که نمونه های مطالعاتی با حجم بالا وجود دارد( مراکز درمانی دولتی) تحقیقات مقطعی وموردی مورد استفاده قرار گیرد. سپس نتایج دست آمده می تواند به عنوان راهنمای بالینی (گاید لاین) به وزارت بهداشت وشورای عالی بیمه جهت ارایه و سازمانهای بیمه گر جهت مدیریت وکنترل هزینه های درمانی وجلوگیری از تقاضای القائیinduced demand) )در مراکز درمانی مربوطه مورد استفاده قرار گیرد.

 

3-5. آموزش وآمادگی جامعه ودست اندرکاران حوزه سلامت در اپیدمی ها

 

شاخص آمادگی در برابر اپیدمی( Epidemic Preparedness Index (EPI شاخصی است که از سوی سازمان جهانی سلامت بیان شده و میزان ظرفیت کشورها(دست اندرکاران حوزه سلامت ، سیستمهای سلامت) در بروز اپیدمی ها وموارد اضطراری  سلامت شامل زیرساختهای سلامت عمومی، زیر ساختهای فیزیکی، ظرفیت سازمانی، منابع مالی واقتصادی و اطلاعات وارتباطات در رابطه با سلامت عمومی رابیان می کند.  به منظور آگاهی از مسیر درمانی مطلوب وشناسایی فرآیندهای حمایتی اقتصاد سلامت ازسوی سازمانهای بیمه گرپایه وتکمیلی به افراد آسیب پذیرو دست اندر کاران حوزه سلامت و ارائه دوره های علمی-پژوهشی برای علاقمندان به فعالیت در حیطه ترکیبات طبیعی در بیماری های ویروسی  از ضروریات مدیریت دراین بخش می باشد.

 

6- کمیته تحقیقات دانشجویی

 

این کمیته در شهریور 1401 و با تعیین 8 مسئولیت مختلف برای دانشجویان با انگیزه و فعال در امور پژوهشی تاسیس یافت. در یک برنامه زمان بندی شده در نظر است حوزه فعالیت این بخش ابتدا در دانشگاه و سپس با دیگر دانشگاه ها و مراکز عالی کشور آغاز و گسترش یابد.  با اعلام همکاری های وسیع از سوی دانشجویان ویروس شناسی و رشته های مرتبط بصورت داوطلبانه، این مرکز پس از بررسی و مصاحبه های لازم از نظر مهارتها و تواناییهای این دانشجویان و دسته بندی آنان، طبق برنامه مشخص در حوزه های پژوهشی و همکاری در برخی بخشهای طرحهای مختلف جاری و آینده مرکز و همچنین فعالیتهای دیگر از جمله تولید محتوی را با الویت دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد و کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای آنان تعیین نمود. در حال حاضر 9 پروژه تحقیقاتی مبتنی بر استفاده از هوش مصنوعی در خصوص آگاهی سنجی و استیگما در حوزه بیماری ویروس پاپیلوما به تصویب رسیده و کد اخلاق برای آنها صادر گردیده است. مقتضیست تا نیمه دوم 1402 تمام این پروژه ها به اتمام برسند.

 

اعضای دپارتمان از چپ به راست

 

 

 

 

 

رئیس دپارتمان: آقای دکترمهرداد داورمنش

 

 

 

 

 

 

 

متن استاتیک شماره 1308 موجود نیست